Hobie Kayak Fishing Tour Denemarken 2018

In de vorige edities zijn we reeds 3 maal naar Langeland gereisd met een groep van sportieve kajakvissers. Waar we zeker mooie kajak visbelevingen hebben meegemaakt! Toch willen we nieuwe locaties verkennen en bevissen, dus bij deze nieuwe en vierde editie kozen we voor een nieuwe locatie Dragsmur Strand bij Helgenaes Peninsula.

*Helgenæs is een schiereiland, ongeveer twintig vierkante kilometer groot, dat zich uitstrekt van Mols in Denemarken. Mols maakt zelf deel uit van het grote schiereiland Djursland, midden in het Kattegat tussen Denemarken en Zweden.

Het schiereiland Helgenæs vormt het zuidelijke uiteinde van het schiereiland Mols. Midzomer uitzicht, noordwaarts richting Begtrup Bay, vanaf de heuvel, Ellemandsbjerg. Ten westen van Helgenæs, 16 kilometer over de baai van Aarhus, ligt Aarhus, de op één na grootste stad van Denemarken. Tien kilometer naar het oosten ligt het kleine kustplaatsje Ebeltoft, met een goed ontwikkelde toeristische industrie met jachthavens en zomerverhuur op het omliggende platteland, waaronder Helgenæs. Vijf kilometer naar het noordwesten ligt Skødshoved, nog een klein schiereiland van Mols. Dorpen op Helgenæs zijn Kongsgårde, Borup en Fejrup. Net ten noorden van Helgenæs ligt het grote, onlangs ingehuldigde Mols Bjerge National Park, dat het grootste deel van de hele regio Djursland omvat.

De naam, Helgenæs, is afgeleid van Deense woorden hellig (heilig) en næs (landtong), en de vroegste geschreven bronnen uit 1230, spelde het als "Hælghænæs". Inwoners van Helgenæs staan bekend als Helboere (enkelvoud: Helbo). (*bron wikipedia)

De organisatie was een dag vroeger en verblijft dan op de avond in een naburige camping “Sølystgård Camping Djursland” op een 500m afstand van het verblijf. Dit leek ons een leuke combinatie te zijn om wat ervaring met de autodaktent op te doen van Mark van Dijk. Zo hadden we de mogelijkheid om dicht bij het water de autodaktenten uitvouwen voor een welgekomen nachtrust na een lange reis van 12u.

Volgende dag konden we reeds om 9:30u onze intreden doen in het mooie verblijf “Dragsmur Strand”. De eigenares kwam persoonlijk de sleutel overhandigen en gaf ons nog de nodige uitleg hoe alles werkt. Nadien waren er al reeds enkele deelnemers gearriveerd, ze hebben over nacht de reis aangevat. Andere kwamen in de loop van de dag en avond aan.

Dag 1

Op dag één was het weerbeeld vrij goed en besloten gelijk om op het achterliggend water “Fuglsø Vig” te gaan vissen daar was het vrijwel een vlak water. Om daar toe te komen was best eenvoudig via een landpadje en door een schapen weide waren we op wandelafstand zo bij het aanliggende strand. De eerste vangsten waren die boven kwamen was de grote Pieterman was geen ongevaarlijke vis is. We kennen zelf de kleine pieterman van bi onze kustwateren deze hebben 3 giftige stekels op hun rugvin en dan nog één op elk kieuwdeksel, dus dat wordt opletten!

Helaas werden er toch enkele deelnemers geprikt en moesten we het gif gaan neutraliseren, gelukkig is het huisje vlak bij en konden de slachtoffers hun hand een uurtje in water van 45°C stoppen enkel op deze wijze kan je het gif gaan neutraliseren. Na een uurtje recovery konden ze terug het kajakvissen aanvatten. Harm Zeevissport Teamlid had wel een handige tang met zich mee special om de Pieterman te ontdoen van de haak. Verder werd er maar enkele platvissen gevangen en een mooi portie makreel. Onder de middag voorzien we een leuke opkikker met een warme kop erwten soep!

Dag 2

Op dag twee gaan we in groep naar een nieuwe locatie wel is waar in het zelfde water “Esby Strandvej” Hier is een bootsteiger en trailerhelling dus handig om de reddingsboot in het water te laten. Omwille van opkomende wind uit het ZZW zijn we terug gevaren in het water nabij het verblijf. De vangsten bleven zoals de dag voordien maar wel met het gegeven dat er ook koolvis werd gevangen. Op de avond werd er door Michel en Berry nog een strandhengeltje gegooid bij de vuurtoren “Sletterhagevej“ op het eiland Helgenaes. Hier werden enkele beten gemist in het diepere water, maar de meeste vis werd hier gevangen door een viertal bruinvissen die we bij regelmaat zagen jagen achter geep, makreel en haring. De stern vogels mochten te restjes opvissen in het wilde water.

Dag 3

Het weerbeeld ziet er beter uit en gaan we nog een keertje terug naar de steiger bij “Esby Strandvej”. Weer een nieuw watergebied om te bevissen. Bij ver te vissen van de kant uit werden er toch enkele mooie platvissen geland door Harm en Rene de Grote Pieterman was er minder aanwezig en de makreel zat dan vreemd genoeg in de baai bij het huisje, waarbij op de terugweg weer mooie aantallen werden geland. Onder de middag werden op dit idealis plekje door Mark weer een warm soepje met een brood bedeeld.

Dag 4

Met een vijf Beaufort lassen we op deze dag een rust dag in hier mag men dan zijn eigen invulling geven. Berry en Michel gaan wat strandvissen bij het Kattegat. Zelf wilde ik daar ook wel eens een kijkje gaan nemen voor eventueel ook daar een van de komende dagen een kajakvistrip te plannen. Vier deelnemer wilden dit ook wel en reden met me mee, Harm reed apart zijn auto lag namelijk onder de visspullen ;-). Bij aankomst stonden Berry en Michel al mooie botten te landen elke worp was zogoed als beet. Deze plek leent zich trouwens ook uitstekend om hier de Hobie Kayaks en Reddingsboot in het water te laten! Op de namiddag werd er nog een poging gedaan om met de kajak te vissen aan de voorzijde van het huisje bij “Begtrup Vig”, maar na een uurtje moesten we deze sessie opgeven vanwege de opkomende wind en de hoeveelheid aan kwallen die deze baai binnen spoelen.

Dag 5

Voor dag vijf kwam Rene op het idee om wat hogerop naar het Noorden te gaan vissen daar hadden we minder last van de ZZW wind die ze voorpellen. Zodoende vonden we het plekje bij “Havhuse” waar we ook de reddingsboot in het water kon laten. Hier kwam ik een lokale visser tegen en hij ging met een drysuit op forel vissen. Met dit gegeven werden er door onze kajakvisser een drie tal forellen geland en andere vingen dan weer makreel maar dan wel van zeer groot formaat. Platvis kwam maar sporadisch boven. Later op de dag kwam ik de lokale forel visser weer tegen hij had drie mooi exemplaren geland en ging het nog wat aan de andere kant van de bood trailerhelling proberen.

Dag 6

De laatste kajakvisdag kon van start gaan en hierbij hadden we de wind even mee, want deze was ten aanzien van de voorspellingen de dag voordien toch gunstig gedraaid en kwam uit WZW -telijke richting. Ideaal om met de kajak te gaan vissen bij “Kristoffervejen” aan het Kattegat. Een mooie locatie met vele mogelijkheden voor de watersport. Hier werden ook met maatjes platvis en lipvisjes gevangen, maar ook hier werd er in meerdere maten makreel en koolvis gevangen een maal je in deze scholen terecht komt is er bijna geen einde aan te komen. Alom een leuke actie op de licht spinhengel. Op de middag was een kopje soep best welkom het was ook een miezerige dag met af en toe een regenbui afgewisseld met opklaringen. Het was alvast best fijn om ook deze mooie locatie bij het Kattegat te kunnen bevissen.

Tot slot zijn de beviste locaties best goed te noemen, alleen is voor ons de tijd te kort om deze locatie op een andere perioden te bevissen, waar dan ook andere vissoorten meer aanbod zullen komen. Kwassie mogelijkheden hebben we gezien de windrichtingen best mooie locaties uitgekozen en hoop dat de deelnemers hier ook zo over denken.

Hierbij willen we nog alle deelnemers van harte bedanken voor hun sportieve bijdragen aan dit Event en we hadden op deze editie best een toffe ploeg en dat mag ook gezegd worden!

Veder nog dank aan Mark van Dijk, Ronny Helaers en ook Harm Deiman voor het bijspringen als opzichter, allen dank voor jullie bijdragen aan de organisatie van deze "Hobie Kayak Fishing Tour Denemarken 2018"!

JOUW FEEDBACK HIER

Voor een volgende editie willen we weer een nieuw locatie aandoen en hierbij stellen we u allen de mogelijkheid om een handje toe te steken door onderstaand “Enquête” in te vullen u heeft hiervoor enkele weekjes de tijd, zodat we hopelijk op de beurs van Utrecht u weer een nieuwe Editie kunnen presenteren of op zijn minst een richting kunnen aangeven hoe de nieuwe “Hobie Kayak Fishing Tour 2019” er zal uitzien!

Wij danken u alvast voor uw medewerking!

Klik hier onder op een foto om alle foto's per dag te bekijken!

Dag van aankomst organisatie - 14 september

Dag 1 - 15 september

Dag 2 - 16 september

Dag 3 - 17 september

Dag 4 (Rust dag) - 18 september

Dag 5 - 19 september

Dag 6 - 20 september

Disclaimer | Privacy

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2018 Zeevissport vzw.     Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 25 sep 2018 22:34