Met de Hobie Kayak naar Langeland 2015 - International Hobie Kayak Fishing Week 2015

Een groep van vier personen zet een visreis op met de Hobie Kayaks naar Lohals, dit is een dorpje aan de Noordwest zijde van Langeland Denemarken. Ron Smits van Total Fishing gaf ons dit eerder aan op een beurs waar we elkaar bij regelmaat zien. De koppen werden dus hiervoor bij elkaar gestoken en met een ieder zijn ervaring konden we een bescheiden groepje bij elkaar vinden, deels ook leden van Zeevissport vzw en dat vind ik persoonlijk wel best leuk. Een presentatie ronde werd gehouden bij Mega-Fish te Merksem door Ronny Helaers en Ron Smits. Ron Smits is al een 30 jaar vertrouw of zeg maar getrouwd met dit eiland en weet precies hoe je de vissen hier kan belagen. Ook zijn collega Leonard Muys is er nog op het laatste bij gekomen hij zorgt ook voor assistentie met zijn vissersboot wat de veiligheid enkel maar ten goede komt.

Uiteindelijk gaat de reis van start op vrijdag 2 oktober en we vertrekken gezamenlijk vanuit de locatie van Mark van Dijk Fishing Kayaks te Hoogstraten België. We rijden via Utrecht, Osnabrück, Hamburg, Kolding, Svenborg en dan de brug over naar Rudkobing zowat de grootste stad van Langeland en zo naar Lohals. Onderweg hebben we een drietal pitstopen gehouden en zo legden we een 935km af. Onze groep van de organisatie was hierbij een dag op voorhand zodat we na een uitgeruste nacht de deelnemers goed konden ontvangen.

Dag één voor de deelnemers op zaterdag 3 oktober, werd er door de organisatie een toespraak gehouden over de inhoud van deze Denemarken visvakantie met de Hobie Kayaks. En kon een ieder zijn bagage een plaatsje geven als ook een leuk slaapplekje. Het huizen complex is verzorgd door Novasol en moet zeggen we zijn allen onder de indruk van dit gloednieuwe complex wat een slaapgelegenheid bied voor 20 genodigden.

Dag 1 op het water.

Het weerbeeld voor de eerste twee dagen zat ons dik mee we zochten een locatie uit welke ik al eerder aanbevolen had op voor het vertrek gezien Ron Smits en ik zelf de vislocaties onder de loop gingen nemen. Op het einde van de weg was een mooie en grote parking en het kiezelstrand was vlakbij. Dit vind je haast niet in België. Al gouw lagen alle Hobie Kayaks netjes op een rijtje aan de waterkant. Iedereen had er dik zin in om leuk wat vis te vangen. Ondertussen was ook Leonard onderweg met zijn boot en had daarbij ook een journalist bij David Nielsen van het Deens Hengelblad Fisk en Fri wat in het Nederlands wil zeggen vissen en terug vrijlaten. Leonard Muys heeft ook filmopnames gemaakt die ik later mag bewerken tot een leuke film van dit Denemarken Hobie Kayak Fishing Event.

De eerste kreten “Fish on” weergalmde al snel over het water heen. Op 12m en 17m werden mooie schuurvellen van het grote formaat geland. In de verte zag ik Ron Smits visvangen en waarbij hij zich goed liet horen, de pret kon niet op. Toch even gaan kijken en na een 600m trappen was ik tot bij Ron Smits en kon ik gelijk men Canon bovenhalen voor een mooie schol vangst in beeld te brengen zijn hengel stond zo krom als een hoepel. Ook Kevin van Puyvelde lande zijn persoonlijk record en haalde zijn Monster Platvis boven en was hier zéér blij mee, leuk om te zien trouwens. Een mooie ervaring zo met een lichte spinhengel en een eenvoudige wapperlijn geeft dit een leuke kajak zeehengelsport. Zelf ving ik hier mooie scharren maar ik lande deze dag geen platvis. Toch kon ik 1 van de twee gevangen gulletjes vangen deze waren mooi van kleur, donker bruine vlakken bovendien zijn de scharren hier ook donkerder gekleurd dan bij ons wat waarschijnlijk door de kelp komt. Ook wijtingen werden geland welke hier scherpere tandjes hebben dan wij ze vangen bij Zoutelande. Enkele deelnemers vingen hier op een blinkertje mooi gepen, jawel ze zitten hier nog! Iedereen waarbij mij incluis hebben ons zeer goed vermaakt de beleving van het kajakvissen kom hier wel echt tot zijn recht.

Op dag 1 zijn volgende vissoorten geland door onze groep;

Frank Koop; pitvis, wijting, geep, pladijs, schar
Ronny Helaers; pieterman, platvis, schar
Mark van Dijk; pladijs, schar, bruinvis gespot
Mike van Overloop; pladijs, schar en wijting
Rudi van Doninck, pladijs, bot, gul, schar
Barry Lindeman; schol, schar, knorhaan
Kevin van Puyvelde; pladijs, schar, knorhaan, rood lipvisje, bot, gul, wijting
Ron Smits, pladijs, schar, wijting, bot.
Ludo van Craenenbroeck; schar, wijting, gul.
Michel Raets; schar, wijting, gul.
Eric de Keuster; schar, wijting, gul.
David Nielsen sportvisredacteur van Fiske Fri; griet
Leonard Muys; tarbot, (mega) pladijs 65cm

Dag 2 bij dezelfde locatie

Dag twee was er nog minder wind voorspeld van 2 tot 1 en terug naar 2 beaufort zo goed als windstil zeg maar. Toch wat veel mist daarbij varen we de over nog goed konden zien. Met groepjes verdeelden we ons op het water waarbij ook visgids Leonard Muys onze locatie in het oog hield. Ronny, Mark en Mike sleepten naast de Hobie Kayak de oever af om zo een zeeforel te vangen met kunstaas. Ook Michel ging er achteraan en ving daar een mooie grote geep. Deze dag nam Ron Smits plaats in de gidsboot van Leonard Muys en zorgde mee voor het contact tussen de begeleiders op de kajak en de gidsboot. Toch zo stout als ik ben heb ik deze twee heren op de proef gesteld en heb ik mij wat verscholen. Na een intense zoek tocht hebben ze mij toch gespot. Tja, niets te beginnen tegen deze doorgewinterde Langeland gidsen! Top actie! Zo even terug naar de vangsten want na hun zoektocht gingen deze heren terug de hengel plaatsen waar de tarbot zich schuil hield, althans dit voor een korte tijd. Leonard kon op die bepaalde visplek, maar liefst 8 tarbotten landen. Frank zo inventief hij ook is viste in de buurt van Leonard en kon zo toch ook 3 tarbotten landen in zijn Pro Angler Kayak, wat een vissen! Om 14:30u kwam er een strak windje opzetten en heb ik met de groep besloten om deze dag af te sluiten om zo toch iedereen weer veilig terug aan wal te zien. Ook deze dag was weer voor een ieder leerrijk en wederom een top beleving met de Hobie Kayaks van Mark van Dijk Fishing Kayaks. Na ieders dag beleving werden de kajaks weer op de trailers geladen richting Lohals toe, en werd de BBQ alvast opgewarmd en Wesley stond dit maal in voor het vlees voor een gezellig etentje in de zilte buitenlucht een mooi afsluiten van deze prachtige visdag!

Dag 3 rustdag om uit te waaien

Op dag drie voorspellen ze 6 tot 8 beaufort dat is wel even te veel van het goede om nog leuk te kunnen vissen, daarom is wijselijk besloten om de rustdag van woensdag naar voor te schuiven op dinsdag 6 oktober. Toch zijn er enkele erop uitgegaan zoals Frank Koop en zoon Wesley deze adviseerde ik om een luw plekje op te zoeken aan de westelijke zijde van Langeland en daar konden ze toch enkele zeeforellen en gepen verschalken. Rudi en Kevin daar en tegen reden een stukje verder bij Lindelse Nor bij het plaatsje Klaeso. Hier ving Kevin bijna een mooie zeeforel, maar bij het aanslaan van de hengel sprong de vis gans uit het water en schoot de haak los. Daar bleef het bij er werd verder niets gevangen. Op de avond zou Ron Smits een lekker potje Chili Con Carne klaarmaken waar hij behoorlijk in geslaagd is, máár de keuken zag er niet uit! Ronny Helaers kok van dienst had nog wat werk om dit weer allemaal netjes op te poetsen. Dat was even een grappige toestand. En hiermee sluiten we weer een tweede leuke dag af.

Dag 4 nog steeds veel wind

De voorspellingen op dag 4 waren nog steeds een 7 beaufort met wind uit zuidoostelijke richting. Dus dan hebben we deze dag gevist zonder de kajaks, met uitzondering van Ronny, Mike en Frans zij vingen elks een zeeforel en Frans zeker nog enkele gepen van een pols dik, want deze zaten er nog veel. Na hun terugkomst werd er nog een leuk filmpje van hun vangst gemaakt. De andere mensen gingen langs de kant vissen aan de westelijke zijde van het eiland bij Ennerbølle en Emmerbølle. Deze twee namen gelijken wel erg op elkaar en werd er dus ook op Ennerbølle gevist waar Emmerbølle geadviseerd werd. Zelf ben ik met Ron Smit, Michel, Kevin, Rudi en Barry gaan vissen bij Emmerbølle een groepje van drie ging de linker zijde van het kiezelstrand af en een deel rechts waaronder Michel, Kevin en mezelf. Het werpen gaat best toch opletten dat je niet in het groen komt, liefst er tussen of er boven wil je niet vast komen te zitten met een dregje van je kunst aas. Michel wist als enige van ons drie een mini tong te haken. De andere groep dacht ik een zeeforel. Maar goed we hebben weer wat ervaring opgedaan en de locatie kunnen verkennen. De vismogelijkheden in dit weerbeeld was zeker hier een pluspunt als ook de paarkeer mogelijkheden met een grote groep. Zou best een goede locatie zijn voor onze volgende trip waar ze 4 à 5 Beaufort voorspellen.

Terug aangekomen in het kamp vroeg ik me af dat vele dorpsnamen eindigen op dit eiland met ‘bølle’ wat je eigenlijk uitspreekt als ‘Bulle’ wist Ron me al eerder te vertellen. Dit fascineerde me toch en wilde hier graag de historiek van weten. Leonard wist dat het uit de oudheid kwam. Na wat opzoekwerk in men best Deens zouden deze namen voort komen uit de jaren 800 – 1000, de Viking periode zeg maar. Het achtervoegsel -bølle betekent korte verblijf of woning en kan zowel omarmen een dorp of een boerderij die is verhuisd uit het dorp, maar de eerste is de meest voorkomende. Na de jaren 1000 zijn de korte verblijven standvastiger geworden en is men na die periode stenenhuizen gaan bouwen en kerken. Langeland is een lang en smal eiland en is van Noord naar Zuid 52km lang en van Oost naar West 11km breed en heeft daarmee een totale oppervlakte van 284 km². Ze heeft een totale bevolking van 13.881 inwoners in 2006, Rudkøbing is Langeland grootste stad. Andere belangrijke steden zijn Humble Bagenkop, Lohals, Spodsbjerg Tranekær en Tullebolle. Langeland is tevens ook de enigste plek in de wereld waar de meeste hunebedden zich bevinden per km². Tot hier dit toch belangrijke kenmerken van dit mooie Eiland waarvan ik vermoed dat er nog meer van zijn.

Op dag 5

Hier besloot de groep toch om naar een uitgestrekte kom te gaan vissen waar het niet zo diep is max. 4m en met veel groene plekken waar de zeeforel best in gedijd. Op de locatie was er maar een kleine parking, maar konden onze wagens wel parkeren langs de zijkant van de weg. Een leuk klein strandje omringt met tal van kleine vissersbootjes en bootjes voor de eendenjacht. Na een uurtje of 2 vissen bleek het duidelijk dat er weinig zeeforel op dit meer zaten, wel werden er tal van mega gepen gevangen. Heb zelf een groot stuk onderwater gefilmd en geen vis waargenomen.

Dag 6

De dag nadien gingen we dan toch bij Emmerbølle vissen en hier hadden we een ruime parking en ook kort bij het strand wat een luxe! Dit kom je in België nauwelijks tegen. Het routine werk voor de opbouw van de Hobie Kayaks kon weer beginnen, en zo kwamen stuk voor stuk weer alle kajaks op een rijtje aan de waterlijn klaar voor eer een leuk dagje vissen. En dat was ook zo, hier werden toch enkel zeeforellen gevangen en tal van platvissen zelf ving ik buiten de scharen en schol nog een klein lipvisje, en een mega zeester. Ik gingen voornamelijk voor het vissen op platvis omdat ik dit in deze periode meer voldoening van kreeg. Een klein loodje van 40gr met een wapperlijn van1.2m en een lichte spinhengel tot 30gr was het best sportief vissen op deze platvissoorten. Voor het vissen op zeeforel moest je veel geduld hebben en grote afstanden afleggen. Voor het vissen op zeeforen zou april een betere periode zijn, misschien gaan we daarvoor nog eens terug?

Aan alles komt een einde als ook voor deze eerste editie met de Hobie Kayaks naar Denemarken en ben er best tevreden mee. De eerste twee dagen waren gewoon weg super en ook de andere deelnemers zullen van deze mening zijn. Een ieder heeft hiermee weer leuke vrienden gemaakt en een unieke ervaring opgedaan. De sfeer was best goed een ieder had het naar zijn zin. En dit geeft ons weer moed aan en volgende editie te sleutelen.

Mijn dank nog aan een ieder zijn inzet en voor het slagen van dit Event!

Speciale dank aan: NOVASOL - Bijl Zeeaas - Westin - RDK Baits - David Nielsen (Fiske & Fri) - Leonard Muys (Safety Boat)

International Hobie Kayak Fishing Week Denmark 2015

Voeg Zeevissport.com toe aan uw favorieten

Disclaimer

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2016 Zeevissport vzw.     Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 13 nov 2016 14:26